Ιδέες που μπορούν να αλλάξουν τον κόσμο από την ομάδα εκπαιδευτικής ρομποτικής
Οι αυτοματισμοί με τα τουβλάκια της lego, δηλαδή ένα μικρό όχημα με μοτέρ που προγραμματίζεται να κινείται μόνο του πάνω σε μια πίστα στο μέγεθος του τραπεζιού του μπιλιάρδου, εκτελώντας προκαθορισμένες εργασίες και διαδρομές, το robot game όπως λέγεται, είναι μόνο μια αφορμή. Ο διαγωνισμός εκπαιδευτικής ρομποτικής στον οποίο συμμετέχει και φέτος η ομάδα Inventors του 4ου Δημοτικού Σχολείου Βούλας σημαίνει πολλά περισσότερα: Ομαδικότητα, συνεργασία, στοχοθεσία, όραμα για ένα καλύτερο μέλλον, αξιολόγηση, παρακίνηση, πειθώ. Δέκα παιδιά της Στ’ Δημοτικού, διαφορετικά κάθε χρόνο, συγκροτούν την ομάδα και ξεκινούν ένα μεγάλο ταξίδι γνώσης και δεξιοτήτων.
Η ιδιομορφία του διαγωνισμού First Lego League είναι ότι το robot game, αποτελεί μόνο ένα κομμάτι στο οποίο συναγωνίζονται οι ομάδες. Η παρουσίαση των αξιών της ομάδας είναι ένα δεύτερο και το τρίτο και πιο ενδιαφέρον κομμάτι είναι η παρουσίαση ενός project καινοτομίας πάνω σε μια δοσμένη θεματική περιοχή. Φέτος, το θέμα ήταν το μέλλον των μεταφορών. Οι Inventors προκρίθηκαν και αυτή τη φορά και θα συμμετάσχουν στους πανελλήνιους τελικούς αγώνες της διοργάνωσης που θα πραγματοποιηθούν στις 2 και 3 Απριλίου στη Θεσσαλονίκη.
Συσκευασίες πολλαπλών χρήσεων
Η ιδέα που επεξεργάστηκαν, μελέτησαν και κατασκεύασαν τα παιδιά του 4ου Βούλας είναι το καινοτόμο προϊόν που το ονόμασαν MPS (PolyMorfic Packaging System). Πρόκειται για μια κατασκευή που φιλοδοξεί να αντικαταστασήσει το δαπανηρό και περιβαλλοντικά επιζήμιο χαρτοκιβώτιο που κυριαρχεί στις μεταφορές προϊόντων ανά τον κόσμο. Κεντρική λογική της σύλληψης είναι ότι η επαναχρησιμοποίηση είναι προτιμότερη από την ανακύκλωση και φυσικά την απόρριψη ενός υλικού. Το νέο σύστημα συσκευασίας αποτελείται από ξύλινες πλευρές που κόβονται σε διάφορα μεγέθη και ενώνονται σε κουτιά ανάλογων μεγεθών που συναρμολογούνται με τη χρήση εκτυπωμένων τρισδιάστατα πλαστικών κορυφών. Τα κουτιά συναρμολογούνται για τη μεταφορά αγαθών και αποσυναρμολογούνται κατόπιν προκειμένου να χρησιμοποιηθούν εκ νέου σε άλλη μεταφορά.
Για την παρουσίαση της ιδέας τους οι Inventors κατασκεύασαν φυσικά ένα πρότυπο αλλά επεξεργάστηκαν και ένα αναλυτικό πολυσέλιδο επιχειρηματικό πλάνο το οποίο αναλύει το κόστος και τα οφέλη από το νέο προϊόν που υποθετικά πρόκειται να αποτελέσει αντικείμενο εργασιών μιας νέας επιχείρησης. Όπως γράφουν οι Inventors στο επιχειρηματικό τους σχέδιο, «απώτεροι στόχοι της επιχείρησης MPS αποτελούν η διείσδυση του πολυμορφικού συστήματος συσκευασιών στις μεγάλες μεταφορικές εταιρείες, ώστε να αρχίσει η σταδιακή χρήση του, μειώνοντας ταυτόχρονα τη χρήση χαρτόκουτων και την περιβαλλοντική και οικονομική επιβάρυνση που επιφέρει αυτό. Επιπλέον, απώτερος στόχος είναι η δημιουργία ενός δικτύου πώλησης και ενοικίασης σε πανελλαδικό επίπεδο καθώς και η αλλαγή στη συνείδηση των πολιτών για την αλόγιστη χρήση του χαρτιού». Ήδη η ομάδα εκτέλεσε δοκιμαστικές μεταφορές με τη συνεργασία μεγάλης εταιρείας του κλάδου.
Στο πλαίσιο του διαμοιρασμού της ιδέας τους, οι μαθητές συνοδευόμενοι από τον Δήμαρχο Βάρης Βούλας Βουλιαγμένης Γρηγόρη Κωνσταντέλλο, επισκέφτηκαν και παρουσίασαν τα σχέδια στον υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κώστα Σκρέκα στις 3 Μαρτίου, ο οποίος με ανάρτησή του στα social media έδωσε «ένα μεγάλο μπράβο στην ομάδα ρομποτικής του 4ου Δημοτικού Σχολείου Βούλας και τους δασκάλους, για τη δημιουργία καινοτόμων προϊόντων συσκευασίας που προωθούν την ανακύκλωση» και σχολίασε: «Η νέα γενιά διδάσκει υποδειγματικά σε εμάς τους μεγαλύτερους τη σημασία της προστασίας του περιβάλλοντος».
Μάθημα επιχειρείν
Η ιδέα αυτή πρόκειται να παρουσιαστεί και στον εκπαιδευτικό διαγωνισμό επιχειρηματικότητας της Junior Achievement Greece για παιδιά ηλικίας 11-15 ετών στο οποίο φέτος αναμένεται να συμμετάσχουν πάνω από 1.000 μαθητές και μαθήτριες από σχολεία της Ελλάδας και του εξωτερικού. Για την προετοιμασία τους οι Inventors ετοιμάζουν έναν αναλυτικό φάκελο με την ανάλυση κόστους της επιχείρησης, έναν πίνακα PMI (με τα θετικά, τα αρνητικά και τα ενδιαφέροντα σημεία της ιδέας) καθώς και ένα ενδεικτικό οργανόγραμμα της επιχείρησης με κατανεμημένους ρόλους, από τη διευθύνουσα σύμβουλο ως τον διευθυντή ανθρώπινου δυναμικού.
Μιλώντας στον «Δημοσιογράφο», ο μέντορας της ομάδας στο κομμάτι αυτό Μάκης Τριανταφυλλίδης, σημειώνει:
«Τα παιδιά είναι σε θέση να κατανοήσουν έννοιες όπως είναι η κυκλική οικονομία, η επιχειρηματικότητα. Ζουν άλλωστε μέσα σε αυτές τις έννοιες, σε έναν κόσμο όπου η επιχείρηση και η οικονομία παίζει ένα πολύ σημαντικό ρόλο. Ο δικός μας ρόλος είναι να τους δείξουμε αυτό τον κόσμο, να κάνουμε την εικόνα ξεκάθαρη. Μπορούν να το αντιληφθούν και μπορούν να αντεπεξέλθουν σε αυτές τις προκλήσεις. Πιστεύω ότι τα παιδιά πρέπει να καταλάβουν ότι αυτή είναι η πραγματικότητα και οι λύσεις που καλούμαστε να βρούμε, οι προτάσεις μας πρέπει να είναι υπαρκτές, εφαρμόσιμες και να λύνουν προβλήματα του αληθινού κόσμου. Με απώτερο σκοπό να βελτιώσουμε την κοινωνία και την ποιότητα ζωής των ανθρώπων γύρω μας».
Επιστροφή σε ένα σχολείο που εμπνέει
Τα βράδια το 4ο Δημοτικό Σχολείο Βούλας στα Πηγαδάκια δεν είναι κλειστό. Με τα φώτα ανοιχτά μέχρι αργά το βράδυ, οι Inventors των αποφοίτων, μια νέα ομάδα από παιδιά Γυμνασίου και Λυκείου επιστρέφουν στο σχολείο που ταυτίστηκε με τη ρομποτική για μία ακόμη υψηλότερη πρόκληση. Φέτος για πρώτη φορά 15 μαθητές από τη Βούλα φόρεσαν την πράσινη μπλούζα των Inventors και συμμετείχαν στον διαγωνισμό First Tech Challenge που διεξήχθη στην Κύπρο στις 19 Μαρτίου μεταξύ 11 μόλις ομάδων από Ελλάδα και Κύπρο. Ένα νέο πεδίο συναγωνισμού με ανώτερες απαιτήσεις στη μηχανική και τον αυτοματισμό, με ένα πολύ απαιτητικότερο μηχάνημα που δεν αποτελείται από τουβλάκια lego, αλλά από μεταλλικό σκελετό.
Στον τελικό οι Inventors έχασαν «στον πόντο» το εισιτήριο για τον παγκόσμιο τελικό στις ΗΠΑ που κρινόταν από την παρουσίαση του καταλόγου τους. Ήταν ένα πόνημα 134 σελίδων το οποίο εξέθετε αναλυτικά τη συγκρότηση της ομάδας τους, τη στοχοθεσία, τα τεχνικά βήματα και βέβαια τη χρηματοδότηση του project τους, που απαίτησε τη συγκέντρωση χορηγιών ύψους άνω των 40.000 ευρώ. Η επιβράβευση ωστόσο ήρθε από την πρωτιά της ομάδας στο αναβαθμισμένο robot game και από την απονομή στους Inventors του «think award» της διοργάνωσης.
Ο Αντώνης Σκέλλας, ο εκπαιδευτικός του 4ου Δημοτικού που συντόνισε όλη την προσπάθεια και αποτελεί την «ψυχή» των Inventors, μίλησε στον «Δημοσιογράφο» για τα συνολικά οφέλη της εκπαιδευτικής ρομποτικής:
«Το κέρδος από την ενασχόληση με την εκπαιδευτική ρομποτική είναι κυρίως δεξιότητες που έρχονται να συμπληρώσουν τις γνώσεις που παρέχει το σχολείο μας. Είναι δεξιότητες καθαρά του 21ου αιώνα, πρώτα απ’ όλα κοινωνικές. Υπάρχει μια ομαδοσυνεργατική προσπάθεια, ομάδες διαφορετικών παιδιών με διαφορετικούς χαρακτήρες που δεν γνωρίζονται μεταξύ τους και μπαίνουν σε μια διαδικασία να συνεργαστούν. Επίσης δεξιότητες μηχανικής και προγραμματισμού που αποκτούν τα παιδιά καθώς και δεξιότητες παρουσίασης. Προσπαθούν δηλαδή να αναδείξουν τη δουλειά τους προς τα έξω. Βλέπουμε λοιπόν ότι στους διαγωνισμούς όπου συμμετέχουμε τα παιδιά δεν ασχολούνται αυστηρά με τη ρομποτική αλλά και με άλλους τομείς, όπως το μάρκετινγκ, η προσέλκυση χορηγιών ή η σύνταξη ενός business plan. Επομένως μιλάμε για διαγωνισμούς που προσφέρουν πολλά περισσότερα από απλώς μηχανική και προγραμματισμό. Προσφέρουν στους μαθητές τη δυνατότητα να δουν πώς δουλεύει μια εταιρεία. Κάθε μαθητής έχει τον δικό του ρόλο και προσπαθούν όλοι μαζί για έναν κοινό σκοπό.
Η προσπάθεια αυτή, που πλέον βρίσκεται στον τέταρτο χρόνο της, έχει αγκαλιαστεί ιδιαίτερα από τη δημοτική αρχή. Μπορώ να πω μάλιστα ότι ο κύριος Κωνσταντέλλος είναι ο πιο φανατικός υποστηρικτής μας. Είναι μια προσπάθεια που στηρίζεται όχι μόνο από τον Δήμο αλλά και από την τοπική κοινωνία, γιατί πολλά από όσα κάνουμε έχουν στηριχθεί οικονομικά από φίλους του σχολείου και δημότες. Ο αντίκτυπος όμως είναι πιστεύω πολύ μεγαλύτερος. Οι σελίδες μας στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης καθημερινά δέχονται μηνύματα από διάφορες περιοχές της Αττικής από γονείς που θέλουν τα παιδιά τους να γίνουν μέρος των Inventors. Φέτος προσπαθήσαμε να αυξήσουμε τον αντίκτυπο με τη συμμετοχή μας στον διαγωνισμό First Tech Challenge με στόχο, όπως λέμε και στην ομάδα, όχι να πάρουμε το κομμάτι της πίτας του διπλανού αλλά να αυξήσουμε την πίτα, δηλαδή να κινητοποιήσουμε όσο το δυνατό περισσότερα παιδιά σε αυτή τη διαδικασία, να αναδείξουμε τα οφέλη της ενασχόλησης με την εκπαιδευτική ρομποτική, με το project, με την καινοτομία, με την τεχνολογία. Όλα βέβαια ξεκινούν από το πρωί, από το σχολείο μας. Η δουλειά των εκπαιδευτικών αναδεικνύεται στις απογευματινές δραστηριότητες. Είμαστε σε ένα σχολείο που έχει ως προσανατολισμό τη μέθοδο project».